Competitietoernooi Gewest Oost

Zondag 4 september was het laatste toernooi van Gewest Oost. De Bisons traden aan met het 640kg team. Het team stond bovenaan en hoopte dit vandaag met een kampioenschap af te kunnen sluiten. Het team kende een mooie middag, alle wedstrijden werden in winst omgezet. Men kende eigenlijk geen moeilijke wedstrijd. Het Kampioenschap in Gewest Oost was een mooie beloning.

Wereldkampioenschappen in Holten van 15 t/m 18 september

De Bisons namen hieraan deel met een 640kg en een 680kg team en samen met TTV Eibergen namen ze deel in de 640kg klasse voor het Nationaal Team.

Donderdag 15 september was de 680kg klasse aan de beurt. De Bisons zaten in een poule van 7 teams. Belangrijk hierbij was om bij de eerste twee te komen om zo door te gaan naar de kwartfinales. De ondergrond was goed, maar niet om aan te vallen. De wedstrijden in de poule verliepen naar wens. Alleen tegen het Zwitserse Stans-Oberdorff kon men geen vuist maken, alle andere wedstrijden werden gewonnen. Door naar de kwart finale.

Dit werd Goldscheuer uit Duitsland, de nr. 1 uit een andere poule. Het werd een onwijs spannende strijd, de Bisons gaven alles maar moesten toch de winst aan Goldscheuer laten.

Eindstand in de 680kg klasse

1e: Stans Oberdorff, Zwitserland

2e: Valleitrekkers A, Nederland

3e: Mertensmannen, België

Theo Lageschaar en Teun Huirne deden ’s middags mee bij TTV Eibergen in de 560kg klasse, ze werden 4e in de poule.

Goud voor de Beltrumse Annieta Nieuwland, zij werd met het Mix team van TTV Eibergen Wereldkampioen!

Foto: TTV Eibergen

Vrijdagmorgen deed Mart Arink mee met de 720kg ploeg van TTV Eibergen. Zij werden derde in de poule.

Vrijdagmiddag was het de beurt aan het 640kg team van de Bisons. De poule bestond uit 8 teams, deze poule bestond uit zeer zware tegenstanders en werd ook wel poule des doods genoemd. Halverwege de poulewedstrijden kwamen de Bisons op gang, maar hadden toen al teveel punten verspeeld om door te gaan naar de volgende ronde. Uiteindelijk werden ze vijfde.

Eindstand in de 640kg klasse

1e: Engelberg, Zwitserland

2e: Lincoln, Engeland

3e: Ebersecken, Zwitserland

Zondag 18 september werd ’s middags bij de landenteams de 640kg, de Koningsklasse getrokken. Het Nederlandse team bestond uit spelers van TTV Eibergen en de Bisons.

Er waren 11 landen, wat betekende een grote poule. De eerste doelstelling was om bij de eerste vier te eindigen en zo door te gaan naar de halve finale.

Nederland begon goed en voortvarend aan de wedstrijden. De insiders hadden al snel gezien, naar aanleiding van de loting en hoe het Nederlandse team presteerde, dat het venijn in de staart zou zitten. Hoewel de wedstrijden niet echt lang duurden, wist het Nederlandse team zich goed staande te houden met mooie en spannende wedstrijden om naar te kijken.

De eerste zeven wedstrijden werden dan ook in winst omgezet. Tegen het Zwitserse team werd er keihard getrokken, maar Zwitserland had de kracht om dit te weerstaan en trok de wedstrijd naar zich toe. Tegen België werd het een ware slijtageslag met veel waarschuwingen en een No-Play. Helaas voor Nederland gingen het punt naar België.

Inmiddels was al wel duidelijk dat het Nederlandse team bij de eerste vier in de poule zat, wat op zich al een mooie prestatie was.

De laatste wedstrijd was tegen het Engelse team. De eerste trekbeurt duurde al meer dan 10 minuten, maar Engeland trok toch beide trekbeurten naar zich toe.

De halve finales gingen tussen: Zwitserland en Nederland en tussen Engeland en België.

Zwitserland had in de laatste poulewedstrijd weinig tegenstand gehad, terwijl Nederland vol aan de bak moest. Nederland gaf zich niet zo maar gewonnen, maar moest toch de punten aan Zwitserland laten. De andere halve finale werd een ware slijtageslag, deze werd uiteindelijk gewonnen door Engeland.

Dit betekende dat de strijd om het Brons ging tussen Nederland en België. Deze werd net als in de poulewedstrijd, op het scherpst van de snede uitgevochten. Nederland wist echter deze keer wel de volle winst binnen te halen.

En daarmee was het Brons voor Nederland!

1e: Zwitserland

2e: Engeland

3e: Nederland

4e: België

Foto: TTV Eibergen

En opnieuw een mooie prestatie van Annieta Nieuwland. Ze deed deze dag mee bij het vrouwenteam van Nederland en behaalde hiermee het Zilver!

Ook dank aan alle supporters die meegereisd  zijn naar Holten en die, ondanks dat het vaak pijpenstelen regende, zijn gebleven om de mannen aan te moedigen. Dit werd zeer gewaardeerd.