EK Castlebar Ierland

Het EK werd gehouden van 5 t/m 8 september.

De Bisons namen deel met een 680kg en 640kg team.

Donderdag 5 september was het de beurt aan het 680kg team. De poule bestond uit 11 teams met niet de minste namen o.a. Valleitrekkers uit Nederland en Lincoln uit Engeland.

Er bleek niet één gemakkelijke tegenstander tussen te zitten in deze poule, elke wedstrijd weer vol aan de bak.. Het bleef tot het laatst spannend of ze bij de eerste twee zouden eindigen om zo door te kunnen naar de halve finales. Het lukt net niet. Met een minimaal punten verschil werden ze 5e in de poule.

Vrijdag 6 september was het de beurt aan het 640kg team. Zij zaten in een poule van 7 teams. De eerste twee wedstrijden waren meteen al uiterst zwaar. Er werden kostbare punten verloren, maar daarna kwam de Bisontrein op gang.

Al ging het niet makkelijk, er werden geen punten meer gemorst. Ze werden tweede in de poule en gingen door naar de kwartfinale. Norton uit Engeland was hierin hun tegenstander. Na een pittige strijd werd deze wedstrijd verloren en waren ze uitgeschakeld in de 640kg klasse.

Als je verloren hebt en eruit ligt is de teleurstelling groot, je wilt graag een paar plaatsen hogerop.

Maar uiteindelijk overheerste tevredenheid over de prestaties op het EK.

Rik Baak deed ook mee bij TTV Koapman in de 720kg klasse. Zij werden uiteindelijk 4e in de eindstand.

Het 7e competitie toernooi van Gewest Oost werd op 15 september gehouden bij TTV Vorden.
Dit was tevens het laatste toernooi voor het 640kg en het 720kg team.
Het 720kg team komt in deze klasse kracht te kort. Het team wist deze dag alleen gelijk te trekken tegen Hagmölltrekkers, van de overige teams werd verloren. De Bisons degraderen uit deze klasse en gaan volgend jaar uitkomen in de 720kgB klasse.
Het Bison/Oele Jeugdteam presteerde wederom goed. Ook deze competitiedag werden weer een flink aantal punten binnengehaald. Ze werden 5e in het dagklassement.
Het Bison Jeugdteam had een mindere dag. Het team kon zijn draai maar niet vinden en ze werden 8e in het dagklassement.
In de 640kg klasse was het ongelooflijk spannend wie er deze dag met de ereprijzen zouden gaan lopen.
Ook het 640kg team van de Bisons liet zich van de beste kant zien. Na zeer spannende wedstrijden wisten de Bisons de 2e plaats in het eindklassement te bemachtigen, net voor TTV Vorden, TTV Eibergen werd kampioen.

Mart Arink en Marcel Ribbers deden mee bij TTV Koapman in de 720kg klasse. Zij eindigden als 5e in het dagklassement en als 2e in de eindstand, zodat Marcel Ribbers zijn zoveelste medaille kreeg omgehangen in zijn lange touwtrekcarrière.

Het laatste competitie toernooi van Gewest Oost werd op 22 september gehouden in Eibergen.
Doordat de ondergrond erg zacht was waren er vooral bij de senioren lange wedstrijden te zien.
Het Bison Jeugdteam moest deze dag de meeste punten aan de andere teams laten. Ze konden net niet dat beetje extra geven om de wedstrijden naar zich toe te trekken. Ze eindigden als 7e in het eindklassement.
Het 680kgA team trok mooie lange wedstrijden. Het team had plezier in de zachte bodem. Er was een opgaande lijn te bespeuren, maar niet genoeg om door te dringen in de top van het klassement. Ze eindigden als 7e in het eindklassement.
Het Bison/Oele Jeugdteam kon het niveau niet halen, wat ze de andere toernooien wel hadden gehaald. Hun plaats in de middenmoot kwam echter niet in gevaar. Ze werden 5e in het eindklassement.
Het 600kg team kreeg de schwung er maar niet in. Wat men ook probeerde, het wilde vandaag niet lukken. Het team eindigde als 4e in het eindklassement.
Alle uitslagen van Gewest Oost staan op onze website: www.ttvbison.nl

Driebonden Toernooi
Zaterdag 28 september werd het driebonden toernooi gehouden bij TTV Peco in Teuge. Ook de Bisons namen deel aan dit toernooi om de onderlinge bande tussen de verschillende verenigingen te versterken.
Er waren 2 grote poules van 12 teams. De Bisons wisten uiteindelijk beslag te leggen op de 5e plek in de poule. Na de wedstrijden was er tijd om bij te praten en een hapje te eten.

Het touwtrekseizoen 2019 zit er op. De trainingen worden wat teruggeschroefd. Maar de Bisons gaan niet stilzitten, want volgend jaar is een jubileumjaar en vieren we het 50-jarig bestaan van de vereniging. Daarvoor zullen verschillende activiteiten op touw gezet worden en met name het internationaal touwtrektoernooi op 25 en 26 juli 2020.
De voorbereidingen hiervoor zijn in volle gang.